SAMOCHÓD

Jak dobrze naprawić turbinę?

Liczba samochodów wyposażonych fabrycznie w turbosprężarki stale rośnie. W naszym kraju dalej wielu starszych kierowców boi się aut wyposażonych w tego typu urządzenie. A to własnie turbosprężarka jest najbardziej popularnym narzędziem do zwiększenia mocy samochodu. Co prawda w niektórych samochodach spotykamy się z kompresorami lub sprężarkami mechanicznymi, ale to popularne turbo jest najczęściej montowane w nowych samochodach. Istnieje jednak mit, według którego to urządzenie w samochodzie oznacza problemy i liczne usterki, a koszty naprawy są niewspółmierne do proponowanych osiągów. Która z teorii jest więc prawdziwa?

Jak działa turbosprężarka?

Jej głównym i najważniejszym zadaniem jest wtłoczenie jak największej, dodatkowej ilości powietrza do komory silnikowej. Później powietrze miesza się z mieszanką paliwową, co skutkuje dodatkową mocą. Za podanie dodatkowej ilości powietrza odpowiada specjalny element nazywany wirnikiem. Turbosprężarkę pobudzają do pracy proces spalania w komorach silnika. Główną zaletą turbiny jest dodatkowa dynamiczność silnika. Samochód lepiej się zbiera z niższych obrotów, ponieważ moment obrotowy jest znacznie zwiększony. Jak sama nazwa wskazuje turbosprężarka składa się z dwóch części – turbiny i sprężarki. Obydwa urządzenia zawierają wirnik, które są połączone wspólnym wałem. Część gorąca (odpowiada za nią turbina) stanowi element układu wylotowego jednostki napędowej, a część zimna ( za nią z kolei sprężarka) współpracuje z układem dolotowym silnika.

Awaryjność turbiny

Mimo, że turbina nie obciąża jednostki napędowej to jest skazana na prace w bardzo ciężkich warunkach, na co składa się między innymi bardzo wysoka temperatura. Dlatego po większym wysiłku dla silnika, czyli po prostu po dłuższej trasie należy odczekać kilka minut by zdążyła ostygnąć to prawidłowej temperatury. Jeżeli nie będziemy stosować tej ważnej zasady to może dojść do usterek, takich jak:

  • luzy na łożyskowaniu wirnika
  • nieszczelności
  • zaolejenia układu ssącego

Wiele nowych samochodów wyposażone jest w start-stop. System ten wyłącza automatycznie silnik podczas zatrzymania, na przykład stojąc w korku. Jeżeli mamy ciężką nogę lub po prostu lubimy jeździć dynamicznie najlepiej będzie po prostu wyłączyć tą opcje.

Jak dbać o silnik z turbo?

Ważne jest używanie sprawdzonych olejów wysokiej jakości. Ponadto, po uruchomieniu silnika warto poczekać chwile i przytrzymać samochód na biegu jałowym. Celem tego zabiegu jest dotarcie oleju w każdy zakątek jednostki, a w szczególności do turbiny. Niezbędna będzie również regularna wymiana filtru powietrza. Ostatnią, lecz równie ważną sprawą jest monitorowanie poziomu oleju silnikowego. Zanieczyszczenia w oleju lub zbyt niski poziom płynu może prowadzić do zatarcia silnika!

Serwisowanie i regeneracja turbosprężarek

Jeżeli mimo powyższych rad turbina uległa uszkodzeniu to nie warto załamywać rąk. W dalszym ciągu można ją zregenerować. Oczywiście taki zabieg w ASO wiąże się z bardzo dużymi kosztami. Jeżeli chcemy zrobić to taniej powinniśmy poszukać zakładu, który specjalizuje się w regeneracji turbosprężarek. Liderem w branży regeneracji filtrów DPF i turbosprężarek jest firma Turbokrymar.pl . Lata doświadczenia połączone z wykwalifikowanym zespołem specjalistów sprawiają, że nie musimy się bać o naszą turbinę. Świetny park maszynowy i najnowsze technologię pomogą w przywróceniu blasku naszej turbosprężarki. Dzięki 3 latom gwarancji udzielanym na zregenerowane sprężarki możemy być spokojni o to, że nasze auto nie zawiedzie nas chwilę po wyjechaniu z warsztatu. Turbokrymar.pl to firma, której możesz w pełni zaufać.