Ostatnio dosyć głośno jest o samochodach BMW i rzekomym ryzyku ich samozapłonu. O co dokładnie chodzi i czy faktycznie istnieją powody do obaw?

Wiele pojazdów BMW objętych jest obecnie akcją serwisową producenta. Związane jest to z przypuszczalną wadą fabryczną chłodniczki EGR. Konkretnie chodzi o samochody BMW z roczników od 2010 do 2017 z czterocylindrowymi oraz sześciocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi. Pojazdy te kwalifikują się do diagnozy, ponieważ istnieje podejrzenie wadliwie działającego modułu EGR. W związku z kilkoma przypadkami samozapłonu pojazdów BMW na świecie (m.in. w Korei Południowej), producent natychmiast rozpoczął akcję mająca na celu sprawdzenie oraz, w razie konieczności również wymianę tychże modułów we wszystkich samochodach BMW, które posiadają EGR stwarzający zagrożenie zapalenia. Początkowo stanowisko BMW w tej kwestii nie było oficjalne, gdyż sprawę cały czas badano. Jednak kiedy wada zaworu EGR została już potwierdzona przez producenta, czyli w połowie 2018 roku, akcja serwisowa BMW EGR obejmowała już około 300 tysięcy samochodów. W chwili obecnej może ona dotyczyć nawet 1,6 mln pojazdów BMW na świecie. Jak więc sprawdzić, czy problem dotyka również naszego BMW ? Wystarczy odczytać numer nadwozia oraz sprawdzić poprzez oficjalną stronę producenta, czy nasz pojazd również powinien odbyć diagnozę w autoryzowanym serwisie BMW.

Czy faktyczni istnieje ryzyko spalenia BMW i dlaczego ?

Wada fabryczna dotyczy nie tyle całego modułu EGR, ile tzw. chłodniczki EGR. Znajduje się w niej glikol, który może wyciekać do układu dolotowego. W konsekwencji, w wyniku bardzo wysokich temperatur może dojść do samozapłonu. W związku z tym problemem została rozpoczęta akcja serwisowa BMW EGR. Nie oznacza to jednak, że wszystkie auta kwalifikujące się do diagnozy muszą mieć wymieniony wspomniany wcześniej moduł. W serwisie samochód zostanie dokładnie sprawdzony, a badanie ma na celu potwierdzenie bądź wykluczenie konieczności wymiany zaworu i chłodniczki EGR. Koszty wymiany tych części pokrywane są oczywiście przez BMW, pomimo że normalnie kosztuje ona około 5 tysięcy złotych. Producentowi zależy na jak najdokładniejszym sprawdzeniu każdego auta, tak aby całkowicie wyeliminować jakiekolwiek ryzyko. W zależności od rodzaju chłodniczki EGR, jaką posiada nasze BMW, będzie można tę część wymienić od razu (jeżeli będzie dostępna na stanie u serwisanta), bądź konieczne będzie jej zamówienie i sprowadzenie. Warto więc na spokojnie umówić się na wizytę w serwisie, która jest zapewniona przez BMW każdemu właścicielowi pojazdu kwalifikującemu się do diagnozy. Dopiero wtedy dowiemy się konkretów na temat naszego samochodu. Każdy przypadek bowiem rozpatrywany jest bardzo indywidualnie.

Które BMW należy przebadać ?

Każdy kierowca posiadający BMW z rocznika od 2010 do 2017 z silnikiem wysokoprężnym R4 lub R6 powinien sprawdzić, czy jego samochód objęty jest akcją serwisową BMW. Można tego dokonać bezpośrednio na stronie producenta lub dzwoniąc do dealera. Zostaniemy wtedy umówieni na wizytę w serwisie i dopiero ona wykaże, czy zawór EGR wraz z chłodniczką wymagają wymiany. Jeżeli faktycznie okaże się, że jest taka konieczność, auto zostanie zatrzymane przez BMW do czasu wymiany tych części. Czas oczekiwania na wymianę EGR jest różny. Jeśli dany rodzaj chłodniczki znajduje się aktualnie u dealera, zostanie ona wymieniona już na pierwszej wizycie. W innym przypadku BMW zamówi ją i jak najszybciej sprowadzi do najbliższego nam serwisu. BMW podchodzi profesjonalnie do każdego, pojedynczego przypadku diagnozowanego auta oraz stara się maksymalnie skrócić czas oczekiwania na wymianę modułów, a tym samym na odbiór samochodu z serwisu. Może się również okazać, że EGR w naszym BMW w ogóle nie wymaga wymiany. Warto więc zachować spokój i postępować zgodnie z wytycznymi producenta, który wziął na siebie odpowiedzialność sprawdzenia, a w razie konieczności również bezpłatnej wymiany części we wszystkich BMW objętych akcją.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *