Spośród marek o największej dynamice sprzedaży na polskim rynku na uwagę zasługuje fenomen Dacii. Fenomen, ponieważ jeszcze dwie dekady temu pojazdy tej marki sporadycznie spotykało się na krajowych drogach, mimo że do początki lat 90. XX wieku rumuńska firma cieszyła się sporym uznaniem. Popularność skończyła się wraz z upadkiem komunizmu, kiedy niedoinwestowana fabryka w Mioveni stała na krawędzi upadku. Ratunkiem było wznowienie po latach współpracy z Renault, co miało miejsce w 1999 roku. I
tę datę należy przyjąć jako przełomową w postrzeganiu marki, jako nowoczesnej oraz niedrogiej w zakupie i utrzymaniu.
Serwisowanie w niskiej cenie
Żeby ograniczyć koszty produkcji i tym samym serwisowania, pierwsze modele odnowionej Dacii były oparte na sprawdzonej technice Renault. Jednostki napędowe bez turbodoładowania czy bezpośredniego wtrysku, wytrzymałe ręczne skrzynie przekładniowe, solidne i proste w konstrukcji zawieszenie, płyta podłogowa o zwiększonym rozstawie oraz wiele elementów wnętrza znanych między innymi z Clio II – tak w skrócie można opisać technikę pierwszych generacji Logana i Sandero. Sprawdzone mechanizmy oznaczały też
niskie ceny w serwisie – stąd wielu właścicieli Dacii chętnie wybierało autoryzowane serwisy także po okresie gwarancyjnym.
Dziś, kiedy minęło ponad dwadzieścia lat od wskrzeszenia marki, samochody Dacii także korzystają z technologii Renault. Jednak ze względu na coraz surowsze normy dotyczące emisji spalin, także Dacia została poniekąd zmuszona do korzystania z nowoczesnych silników, budowanych zgodnie z downsizingiem. I mimo pierwotnych obaw o jakość wysilonych silników turbo, okazuje się, że przy dbałości serwisowej wciąż można pokonywać Dacią setki tysięcy kilometrów bez rujnujących budżet właściciela awarii. Kluczem do niezawodności jest korzystanie z odpowiedniego serwisu, w tym stosowanie się do interwałów olejowych. Klasyczne narzędzia warsztatowe to nie wszystko. Obecnie będąc właścicielem Sandero czy Dustera, w wielu przypadkach podczas przeglądu i po wykryciu
niedomagań w pracy silnika, trzeba skorzystać z dedykowanego programowania.
Komputerowe sterowniki są niezwykle wrażliwe na trudy eksploatacji – dotyczy to nie tylko Dacii. Dlatego optymalnym wyborem jest serwis wyposażony w stanowisko komputerowe. Warsztat mający dostęp do dokumentacji, obejmującej zmiany i ulepszenia. W Warszawie i okolicach takim miejscem jest Dacia Dyszkiewicz – http://dacia.dyszkiewicz.pl/. Znajduje się tu zarówno nowoczesny serwis, jak również salon samochodowy. Co istotne, specjalnie z myślą o właścicielach poprzednich generacji Dustera czy Logana w ofercie są części Motrio – będące doskonałą alternatywą dla zamienników oferowanych przez niezależne warsztaty bądź w Internecie.
- Do czego służy klucz dynamometryczny? - 20 marca 2023
- Awaryjne otwieranie samochodu Sieradz – na czym polega - 28 grudnia 2022
- Trendy rowerowe nowej dekady - 25 lipca 2022